Головна Архів Про нас Гостьова книга Пошук

Чернівці




№25 (605), 26 червня 2008 року


ГРИМАСИ


НАСЛІДИЛИ



МАЙЖЕ 200 ВУЛИЦЬ У НАСЕЛЕНИХ ПУНКТАХ ОБЛАСТІ ДОСІ НОСЯТЬ ІМЕНА "АПОЛОГЕТІВ РЕПРЕСІЙ"


Те, що і від наймогутніших народів чи цивілізацій інколи не залишається нічого, окрім придуманих їх представниками географічних назв, більшість громадян знає ще зі школи. Люди, які навіть близько не стояли біля топонімії – науки, що вивчає історію утворення, перетворення та функціонування місцевих назв (топонімів) – бодай раз у житті, але стикалися з іменем річки, місцевості чи будь-якого іншого географічного об'єкта, що дістався їм у спадок від минулого.

ТЕМА ТИЖНЯ


ПІВЦАРСТВА ЗА ВОЖДЯ



Коли 18 лютого 2007 року у чернівецькому палаці "Академічний" завершувалася операція призначених на Буковину кримських "менеджерів" з вичавлювання місцевих майданних, прихарчованих посадами, помаранчевих революціонерів з керівництва крайовою НСНУ, голова Чернівецької обладміністрації Володимир Куліш, який став тоді головою обласної "Нашої України", навряд чи міг уявити собі, що через півтора року саме у цьому ж палаці доля отримає шанс зіграти і з ним подібний "жарт" – за помахом з далекої столиці його, на перший погляд, людину Президента, також відсуватимуть на політичний маргінес.

АТАС!


БУКОВИНУ ВІД БУРЕВІЮ ЗАХИСТИЛИ КАРПАТИ?


Пронесло. Буковині, яку, як вважають науковці, від великих стихійних бід захищають Карпати, вдалося уникнути долі столиці Галичини – Львова. Але ураган, що за якихось 10-15 хвилин перетворив день на ніч, добряче налякав наших краян. Це вже наступного дня люди дізнаються, що двадцять четверте червня 2008 року забрало життя п'ятьох жителів "міста з левами", 35 травмованих госпіталізували до лікарні. Нас же лихо, дякувати Богу, обминуло.

БОЛИТЬ


"НАРКОМАНИ НА ГОРОДІ" – ЦЕ ВЖЕ НЕ АКТУАЛЬНО


ЗАРАЗ КРАЩЕ СПІВАТИ "ПІД АПТЕКОЮ"


Попри те, що на початку 90-х наркоманія в Україні була латентним й далеко не масовим явищем, за якихось 15 років ми дістали сумне лідерство за обсягами споживання психоактивних речовин. Причин, через які українці майже знічев'я набули на свою голову лиха національного масштабу, чимало. Та осягнути їх й скласти бодай скільки-небудь чітку програму протидії небезпеці суспільство досі так і не спромоглося.

ДЖЕРЕЛА


ЗАБУТЕ МІСТО ПРЕДКІВ


УНІКАЛЬНА ПАМ'ЯТКА АРХЕОЛОГІЇ У СЕЛІ РЕВНОМУ НА КІЦМАНЩИНІ ПОТРЕБУЄ УВАГИ З БОКУ СУСПІЛЬСТВА



Є на Кіцманщині стародавнє руське місто. Воно розташоване на території невеличкого села Ревне – туди з центру веде ґрунтова дорога, що стрічкою зникає за горизонтом. Залишки цього міста древніх слов'ян знаходяться у західній частині села, в урочищі, що має назву Городище. На тому місці ніби нічого й не вказує на щось особливе, однак лісове повітря там наскрізь просякнуте духом давнини.

БУВАЛЬЩИНА


ЯК ПРИКОРДОННИК ТУРИСТА З РУМУНІЇ ВИХОВАВ


Ця невигадана історія має зовсім свіже підгрунтя. Якось по обіді біля пам'ятника воїнам-прикордонникам неподалік одного з буковинських пунктів пропуску через державний кордон України зупинилась автівка з туристами з Румунії. Котромусь з мандрівників захотілося оправитися.

АТАС!


У СЕМИ НЯНЬОК ЛІФТ НЕ РЕМОНТОВАНИЙ


ВСТАНОВЛЕНИЙ ТЕРМІН ЕКСПЛУАТАЦІЇ ВІДСЛУЖИЛИ 63 ЧЕРНІВЕЦЬКИХ ЛІФТИ


Проблема з експлуатацією, ремонтом і заміною ліфтів існує не перший рік. І не тільки в Чернівцях, а й у всій Україні. Свого часу Чернівецька міськрада прийняла спеціальну програму, в якій конкретно визначено, скільки, починаючи з 2004 року, щорічно необхідно модернізувати, замінити та відремонтувати ліфтів.

ГАРЯЧА ДОБА


СБУ передала чернівецьким бібліотекам секретні архіви


Обласне управління СБУ передало обласній науковій та університетській бібліотекам черговий том науково-документального видання "Польща та Україна у 30-40-х рр. ХХ століття. Невідомі документи з архівів спеціальних служб". Шостий том архівних матеріалів має назву "Операція "Сейм" 1944-1946" і підготовлений на основі документів Галузевого державного архіву СБУ.

У Чернівцях знову підняли тарифи на воду


Тариф на послуги централізованого водопостачання та водовідведення з 1 серпня у Чернівцях зросте на 33 копійки і становитиме 4,60 грн. за 1 куб.м. Такий розмір тарифу на послуги ДКП "Чернівціводоканал" для населення погоджено 24 червня на засіданні міськвиконкому у зв'язку із подорожчанням усіх складових собівартості цих послуг.

Німці навчили освітян основам сексуальної педагогіки


40 психологів, соціальних педагогів та педагогів-організаторів Буковини пройшли два семінари-тренінги з основ сексуальної педагогіки та сексуально-педагогічної профілактики СНІДу, який було організовано за участю фахівців Інституту прикладних досліджень, розвитку і підвищення кваліфікації Вищої католицької школи м. Фрайбурга в рамках німецько-української ініціативи боротьби з ВІЛ/СНІД, – повідомили в управлінні освіти та науки ОДА.

На Соборній площі організували фотовиставку, присвячену біженцям


На Соборній площі Чернівців, на якій проводяться державні урочистості, була організована фотовиставка, присвячена Всесвітньому дню біженців, який відзначається 20 червня.

Третину буковинців складає молодь


Станом на 1 січня 2008 року кількість населення Чернівецької області становила 901,5 тис. осіб, з них майже третина, 295,9 тисячі – молоді люди у віці від 15 до 35 років (174,8 тис. чоловіків та 148,1 тис. жінок).

ЧТУ розжилося на 19 тролейбусів


У володіння та користування Чернівецькому тролейбусному управлінню для поповнення статутного фонду передають 19 тролейбусів та автовишку, що є комунальною власністю громади міста, – повідомляє прес-служба міськради.

На Буковині найбільше юних вундеркіндів


П'ятеро учнів 11-х класів від Чернівецької області взяли участь у зустрічі Президента України Віктора Ющенка та міністра освіти і науки Івана Вакарчука з учасниками зовнішнього незалежного оцінювання, які досягли найкращих результатів за підсумками основної сесії, набравши по 200 балів з двох предметів.

Площу перед ратушею вимостять за 120 тисяч гривень


Майже 500 квадратних метрів плитки з натурального граніту вимостять навколо ратуші до 600-річчя Чернівців. Роботи з мощення виконуватиме ПМК-76, гранітну плитку доставлятимуть з кар'єрів на Житомирщині, що поблизу Коростеня.

Біля резиденції зведуть мансарду для митців


Двоповерховий торгово-офісний центр з мансардним поверхом зведуть у Чернівцях на вулиці Коцюбинського,5 – Університетській, 60 за рахунок реконструкції наявної забудови у відповідності до плану реновації цього кварталу. На першому поверсі центру передбачено облаштування студентського кафе, магазинів "Книжковий світ" та "Буковинські сувеніри".

За оцінкою ДПА податківці Буковини - у п'ятірці найгірших


Відповідно до комплексної системи критеріїв оцінки роботи податківців у регіонах, яку вперше запровадила ДПА, за результатами роботи у січні-травні ц.р. податківці Буковини, разом із колегами із Запорізької, Одеської, Волинської та Херсонської областей посіли останні місця. До першої п'ятірки увійшли ДПА у Житомирській, Рівненській, Хмельницькій, Донецькій та Закарпатській областях, – повідомили у прес-службі ДПА.

Студентів обрахували на 51 тисячу гривень


Облапаратом контрольно-ревізійного управління в Чернівецькій області проведено ревізію в Чернівецькому торговельно-економічному інституті КНТЕУ за період з 1 січня 2006 по 1 березня 2008 року, якою виявлено фінансових порушень на загальну суму 842,0 тис. грн, – повідомили в прес-службі КРУ в Чернівецькій області.

Яценюк таки попросив грошей для Чернівців у Пинзеника, а Куйбіда пообіцяв передати йому краватку


Голова Верховної Ради Арсеній Яценюк звернувся до міністра фінансів Віктора Пинзеника з проханням врахувати його пропозиції під час підготовки проекту змін до Держбюджету-2008.

Івана Миколайчука вшанують надбудовою, центром кіно та спеціалізованим кіноліцеєм


Створити у Чернівцях центр кіно імені Івана Миколайчука та відкрити спеціалізований гуманітарний кіноліцей, де б виховувалися такі талановиті особистості, підтримувалися народні таланти, пропонує голова правління Національної спілки кінематографістів України Борис Савченко.

Мери Кам'янця-Подільського, Острога, Жовкви та ще 40 історичних міст обговорили у Чернівцях, як захиститись від самовільного будівництва


У Чернівцях відбулося засідання створеної ще 15 років тому Секції історичних міст Асоціації міст України. У ньому взяли участь близько 40 міських голів і заступників мерів міст з 15 регіонів України, для яких збереження історико-культурної спадщини є важливою проблемою. Зокрема, до Чернівців приїхали керівники Кам'янця-Подільського, Острога, Жовкви та інших міст.

ЗНАЙ НАШИХ!


МЕЦЕНАТАМИ ОБЛАСНОГО БУДИНКУ ДИТИНИ СТАНУТЬ 100 МОТОЦИКЛІВ


ЗАВТРА У ЗАСТАВНІ СТАРТУЄ ПЕРШИЙ В ІСТОРІЇ БУКОВИНИ БАЙКЕРСЬКИЙ ФЕСТИВАЛЬ


На березі мальовничого озера у центрі Заставни з 27 по 29 червня проходитиме подія національного масштабу – мотофестиваль "Bukovina bike-party-2008". Метою фесту буковинські байкери-організатори визначають розвиток цивілізованого моторуху, заклик молоді до активного та здорового способу життя та привернення уваги до туристичного потенціалу нашого краю.

ІМПРЕЗА


ЗАНЬКІВЧАНИ ДОВЕЛИ ДО СЛІЗ ЧЕРНІВЕЦЬКИХ ЧОЛОВІКІВ



Позаяк Львівський академічний театр української драми не надто часто тішить своїми виставами зголоднілу за якісним сценічним дійством чернівецьку публіку, минулої неділі, коли заньківчани показували притчу "Суботня вечеря" за повістю Шолом-Алейхема "Тев'є-молочник" (див. фото), у залі був аншлаг.

ІЗ ПЕРШИХ УСТ


МІНІСТР ВОВКУН: "Я НЕПОГАНИЙ РЕЖИСЕР І ТОМУ НЕПОГАНО ЗАРОБЛЯЮ"


Міністрові культури та туризму України Василю Вовкуну, який перебував на Буковині у складі урядового оргкомітету з питань підготовки до 600-річчя Чернівців й дав брифінг для преси, з подачі його прямого підлеглого Остапа Савчука журналісти заспівали "Многая літа". Щоправда, окремі, мабуть, не дуже "культурні", представники ЗМІ в цей час ретельно розглядали настінні розписи зали засідань ОДА.

МИТЬ ДОБИ



Торік Буковина першою в Україні здала в експлуатацію лісові дороги. Як повідомила прес-служба Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства, піонер у цій справі – Берегометське лісомисливське господарство. Путильський держлісгосп подужав будівництво двох лісових доріг у важкодоступних місцях – кам'янистих урочищах Бісків і Черепанка протяжністю 2,6 та 2,9 – усього 5,5 кілометра.

ДОБА І МИ


ДОНКІХОТИ НА КОЛЕСАХ


Русявій, з волоссям як стиглі пшеничні колоски, Ніколетті лише
2 роки та 5 місяців. Проте вона впевнено закидає ногу на свого триколісного друга й, міцно тримаючи руль, наполегливо крутить педалі. Дідусь дівчинки - президент Федерації велосипедного спорту в Чернівецькій області Ілля Руссу не без гордощів зауважує: гени! А ще закоханий у справу свого життя чоловік переконаний, що саме працелюбність вирізняє велосипедистів від решти людей. Чоловік ні на мить не сумнівається, що всі труднощі, з якими велосипедистам доводиться стикатися останнім часом, вони обов'язково здолають. Як з огляду на свій характер, так і через загальносвітові тенденції організації дорожнього руху. Ну не може такий демократичний, здоровий і, зрештою, романтичний вид транспорту довго залишатися незатребуваним. Значна кількість велосипедистів на чернівецьких вулицях, які, всупереч оголошеній їм війні, щодня виводять на дороги своїх двоколісних коней, також переконує, що перемога у цьому протистоянні автомобілів і людей обов'язково буде на боці останніх.

Ще раз про затори і доріжки


Щоденно нарікаючи на долю – дорогою на роботу чи навчання – у численних автомобільних скупченнях, буковинці вперто не бажають помічати, що порятунок зовсім поруч. Адже навіть нефахівці врешті мали би зрозуміти, що величезна кількість автомобільного транспорту, яка окупувала майже тисячу чернівецьких вулиць та провулків, з кожним роком лише щільніше їх запруджуватиме. Вже зараз сходження радіальних магістральних вулиць Головної, Червоноармійської та Руської у центральній частині міста на одну магістраль (ділянка вулиці Головної) приводить до її перевантаження транспортними потоками у години "пік", а у випадках аварійних ситуацій чи складних погодних умов – до утворення величезних заторів. Зрушити справу з мертвої точки також мало би усвідомлення того, що понад 90 відсотків шкідливих речовин, якими буковинці щодня повільно убивають себе та своїх дітей, становлять викиди відпрацьованих газів автотранспортних засобів. Натомість розумна організація велосипедного руху в Чернівцях дозволила б спочатку бодай привернути увагу до проблеми, а згодом, хто знає, й посприяти її вирішенню. Бо одна справа постійно говорити про європейські принципи організації міського життя і зовсім інша намагатися реалізувати їх на практиці.
І усе це, незважаючи на те, що згідно зі статтею 14 Закону України "Про дорожній рух" велосипедисти мають такі ж права на автомобільні дороги, як і решта учасників дорожнього руху. Щобільше, стаття 19 згаданого закону недвозначно засвідчує, що "особи, які керують велосипедами без двигунів, мають право їздити по спеціальних велосипедних доріжках". Такі доріжки їм також обіцяє стаття 18 Закону України "Про автомобільні дороги". Додатком до Державної програми забезпечення безпеки руху на автомобільних дорогах, вулицях міст, інших населених пунктів і залізничних переїздах структури Укравтодору навіть зобов'язали розробити виробничі будівельні норми "Велосипедні та пішохідні доріжки на автомобільних дорогах. Норми і правила проектування". Проте якщо цей пункт програми і було виконано, то практика Буковини, де велосипедні доріжки існують лише як fata morgana, засвідчує: реалізованим він залишився винятково на папері.
А те, що людей, які потребують нехай і не відгороджених бордюрами, скажімо, як у сусідів-поляків, а бодай позначених розміткою доріжок, таки чимало, засвідчує статистика. Згідно з відомостями спеціалізованого часопису "Велосипедний спорт", колись Буковина утримувала друге місце в Союзі за кількістю велосипедистів на душу населення, поступаючись лише литовському Шауляю. Особливо багато прихильників пересування за допомогою велосипедів мешкало у приміських селах.

Труїтися – не перетруїтися?


Нині ж Чернівці можуть пишатися хіба що кількістю автомобілів у місті, що скоро зрівняється з числом їх дорослих мешканців. За офіційними даними, кількість зареєстрованих у Чернівцях транспортних засобів наближається до 60 тисяч одиниць. А ще у місті нараховується 600 автогосподарств. Завантаженість центральних вулиць (Червоноармійська, Головна) становить 1800-2300 машин за годину. Голова Чернівецької обласної федерації велоспорту Ілля Руссу списує таке захоплення буковинців автомобілями лише на те, що у не такі вже далекі радянські часи для більшості з них машина була не засобом для пересування, а часто недоступною розкішшю. Ось і не можуть люди, на відміну від тих самих європейців, ніяк накататися. Доходить вже навіть до абсурду, коли на концерт чи в кінотеатр чернівчани також дістаються не пішки, а на автомобілі.
Чим загрожують городянам продукти життєдіяльності такої кількості транспортних засобів пояснювати, думаю, нікому не потрібно. Адже навіть згідно з даними Головного управління статистики в області – з майже 46 тисяч тонн забруднюючих речовин, що у 2007 році потрапили у повітря Буковини, – на кожного буковинця (включно з немовлятами (!) та літніми людьми) припадало 51 кг шкідливих викидів.
Основні забруднювачі довкілля – автомобілі (91%). Найбільше потерпає від них місто Чернівці, де у повітря викинуто більше третини всіх загальнообласних шкідливих відходів. Порівняно з початком 1990-х років концентрація в повітрі оксиду вуглецю, частка якого становить понад 70 відсотків від сукупного обсягу всіх шкідливих викидів, зросла вчетверо-вп'ятеро. Загалом під час роботи автотранспорту в повітря викидається понад 200 отруйних речовин (формальдегіди, фенол тощо). За словами фахівців, формальдегід хронічно токсичний, негативно впливає на генетичний код людини, її репродуктивні органи, систему дихання, очі, шкіру, вражає нервову систему, може спричинити злоякісні пухлини носоглотки й рак крові. Водночас за перевищення рівня оксиду вуглецю у відпрацьованих газах власник автомобіля сплачує символічний штраф у розмірі від 17 до 51 грн., а такі порушення, до речі, має фактично кожне четверте-п'яте авто. Для механіків чернівецьких автогосподарств аналогічний штраф становить лише 34-51 гривню. Тож труїтися нам не перетруїтися....
Більш вимогливі у ставленні до власного здоров'я європейці з огляду на оголошену їм автовійну вже давно б'ють на сполох. Ще у травні минуло року представники 51 організації, в яких налічується більше півмільйона індивідуальних членів – громадян європейських країн, що входять до Європейської федерації велосипедистів, зібралися на свою щорічну генеральну конференцію у Берні, де ухвалили спеціальну декларацію. Десять пунктів документа "Про зростання ролі велосипедного транспорту в розв'язанні проблеми зміни клімату і транспортній політиці" отримали назву Бернської декларації. Зважаючи на те, що найбільшу загрозу для людської цивілізації складає перспектива глобальної зміни клімату, представники національних асоціацій велосипедистів країн Європи одностайно вимагають розглядати велосипедний транспорт, що не дає жодних викидів, нарівні з іншими видами транспорту, а в ряді випадків надавати йому перевагу. Логічним, на переконання велосипедистів, виглядало б фінансування велосипедного руху в усіх видах і його інфраструктури на рівні не менше 10% від транспортного бюджету будь-якого міста чи держави (для порівняння: у 2007 р. на ремонт та утримання доріг м. Чернівців виділено 46,2 млн грн, у 2006-му – 56,9 млн грн). Усе це, на думку авторів Бернської декларації, дозволить не лише суттєво скоротити викиди вуглекислого газу в атмосферу, а також сприятиме усвідомленню більшістю мешканців планети переваг пересування людей за допомогою м'язових транспортних засобів.
Чекати, коли до вимог велосипедистів Європи приєднаються буковинські, вже недовго. За словами Іллі Руссу, проведення у Чернівцях за прикладом Києва, Дніпропетровська чи Львова "Дня поваги до велосипедистів" справа найближчого часу.

Там, де ще кінь не валявся


Наразі нічого бодай віддалено подібного на те, що зроблено для велосипедистів у Європі, чернівецькі чиновники впроваджувати навіть не починали. Принаймні з'ясувати, що саме вже зроблено чи буде створено для забезпечення прав велосипедистів кореспонденту "Доби" не вдалося. Так, заступник директора департаменту ЖКГ Чернівецької міської ради Ярослав Кушнірик зізнався, що сам потерпає від автомобільних заторів, тому з метою економії часу часто добирається з департаменту до ратуші на своїх двох. Проте пояснити, як саме у Чернівцях вирішуватимуть так звану велосипедну проблему, чиновник не зміг. Так само, як і начальник профільного відділу цього ж департаменту Василь Мартинюк. Хоча на своїх сесіях депутати не раз розглядали питання "Про стан організації руху транспорту в місті та його паркування". Але про забезпечення прав велосипедистів "слуги народу" чомусь навіть не згадували. Cпорудження у місті велосипедних доріжок для потенційних велотуристів з Європи не передбачає навіть розрекламована "Стратегія підвищення конкурентоспроможності Чернівців". Хоча, за словами Іллі Руссу, він особисто знає безліч прикладів, коли начувані про наші негаразди на дорогах європейці просто відмовлялися від подорожі Україною. Лише у прес-центрі мерії авторові цих рядків пояснили, що вирішити проблему можна лише на нових вулицях. Проти чого нібито не заперечує міський голова Микола Федорук. Незрозуміло лише чому вузькі вулички не завадили колишній метрополії Чернівців довести кількість велотранспорту на дорогах Відня до 6% загального трафіку. Тож чи не єдине, на що спромоглися чиновники мерії, це замовити у львівському проектному інституті "Місто-проект" Комплексну схему організації одностороннього руху транспорту навколо центру міста (мале кільце), яка стала складовою так званого відкоригованого генерального плану міста Чернівці. Проте чи знайдеться на дорогах Чернівців місце для велосипедистів бодай після запровадження цієї схеми, не знає навіть головний архітектор Чернівців Сергій Гомонович.
Натомість самі велосипедисти переконані: для початку достатньо виділити велосипедистам вулицю-дві. Ту ж Федьковича або Фрунзе. Треба лише, щоб чиновники не відмахувалися від проблеми, як чогось другорядного й ледь не смішного, як це найчастіше, на жаль, трапляється, – переконаний Ілля Руссу. Ну а те, наскільки несуттєвим для чиновників є вирішення проблем велосипедистів, засвідчує казус вже не місцевого, а національного рівня. Йдеться про вимогу Правил дорожнього руху, яка забороняє рух велосипедиста по тротуару. Виняток складають діти до 7 років на дитячих велосипедах у супроводі батьків. Водночас рухатися по дорозі на велосипедах на території України дозволяється лише з 14 років. Де велосипедисти мали би їздити від 7 до 14 років, "мудрі" столичні дядьки уточнити чомусь забули.

Людина людині вовк?


Проте значно більшою за звичну чиновницьку байдужість перешкодою для нормального розвитку велосипедного руху залишається ситуація на вітчизняних дорогах. Власне, останньою краплею, яка змусила взятися за дослідження організації велосипедного руху на теренах краю, якраз і стала трагічна загибель під час ДТП перекладача від Бога 72-річного Анатолія Перепаді. Нагадаю, 8-го червня цього геніального творця української "держави слова", який рухався на своєму велосипеді до Спілки письменників у Києві, збив автомобіль. А вже 10-го червня потерпілий, який навчив говорити українською не лише героїв Бальзака, Пруста, Сент-Екзюпері та Камю, а й самого Дон Кіхота, помер у лікарні, не приходячи до тями. Висловлюючи співчуття родині загиблого, Президент України чомусь не зауважив, що фактично йдеться про вбивство, а не природну смерть літньої людини, яка просто "відійшла у вічність". Жанр офіційного співчуття, напевно, не передбачає акцентування на пошуку винних і необхідності їх покарання, але авторам, які готували це співчуття, видно навіть не прийшло до голови, що держава мала би гарантувати велосипедистам, як найбільш дискримінованим учасникам транспортного потоку, безпеку і рівні можливості пересування на дорогах. І одного Указу "Про невідкладні заходи із забезпечення безпеки дорожнього руху" (від 20.11.2007 р. №1121) тут явно замало. Попри те, що згадана трагедія трапилася у Києві, проблеми, пов'язані з можливістю пересування вулицями українських міст на двоколісних транспортних засобах, актуальні й для Буковини. Згідно з офіційною довідкою ДАІ, велосипедисти були учасниками 5% усіх 223 автопригод, що мали місце на автошляхах області з початку цього року. Два велосипедисти внаслідок аварій загинули, ще 9 отримали травми різного ступеня тяжкості, в тому числі, дитина. Минулого року у подібних аваріях потерпіло аж семеро дітей.
Наразі всі велосипедисти, з якими довелося спілкуватися, в один голос запевняють, що автомобілісти й досі не сприймають їх як рівноправних учасників дорожнього руху. Щобільше, непоодинокими є випадки, коли власники чотириколісних транспортних засобів свідомо створюють перешкоди для руху велосипедистів. В умовах фактичної неспроможності інспекторів ДАІ навести лад на вітчизняних дорогах, велосипедистам доводилося не раз самим наздоганяти таких порушників і з'ясовувати з ними стосунки. Хоча у разі загибелі велосипедиста довести провину автомобіліста практично неможливо. Навіть якщо порушник не тікає з місця пригоди, то кільком свідкам, які у момент наїзду часто перебувають у машині, значно легше довести свою правоту, ніж мертвому велосипедисту.

Спроба творення нової філософії вуличного руху


Звісно, марно сподіватися, що вітчизняні чиновники, переважна більшість яких вийшла з комуністичної шинелі, усі, як один, раптом стануть на захист здорового способу життя і за прикладом своїх навіть не західноєвропейських, а вже румунських чи польських колег, пересядуть з престижних іномарок на велосипеди. Так само наївно було б сподіватися, що наче за помахом чарівної палички у наших містах раптом з'явиться велосипедна інфраструктура: облаштовані доріжки, парковки для двоколісних коней, пункти прокату цього екологічно чистого виду транспорту тощо. Хоча за прикладом далеко ходити якраз не потрібно. Чого лише варті у цьому сенсі приїзд на роботу на велосипеді прем'єр-міністра Румунії Келіна Попеску-Терицану чи велосипедна прогулянка Києвом одного з "бітлів" Пола МакКартні.
Проте наразі про інше. Чиновники врешті також мають право обирати собі засоби для пересування, тому вимагати від них бути більшими європейцями, ніж дозволяє їм їхнє минуле, щонайменше абсурдно. Інша річ, коли йдеться про забезпечення конституційних прав громадян. Тут велосипедисти мають право вже не просто просити, а вимагати від посадовців не відмахуватися від їхніх проблем, як несуттєвих. Зокрема, коли йдеться про збільшення бюджетних асигнувань на безпеку дорожнього руху, виділення велосипедних доріжок на найбільш аварійно-небезпечних ділянках доріг, краще їх утримання. Адже часто саме стан доріг – відсутність каналізаційних люків, банальні ями – стає супутньою причиною збільшення аварійності. Врешті, не так вже й багато треба коштів, щоб продовжити на кілька годин роботу 60 чернівецьких світлофорів чи знайти місце для велорозмітки та дорожніх знаків, що встановлюють пріоритет цього екологічно чистого виду транспорту. Усі ці нехитрі заходи, які обійдуться місцевому бюджету значно дешевше за придбання нових тролейбусів чи автобусів, для потенційних велогонів, вочевидь, сприяли б зменшенню кількості ДТП.
Врешті, світовий досвід стратегічного планування розвитку транспортної інфраструктури великих міст засвідчує, що досягнення європейських стандартів у цій справі можливе лише за нетрадиційного підходу до вирішення транспортної проблеми. Звісно, якщо сприймати лише даність, а не пробувати подивитися на проблему по-новому, то місця велосипедистам на вузьких чернівецьких вулицях не знайдеться ніколи. Власне, пошукам такого свіжого погляду і мало би послужити обговорення громадськістю велосипедної теми. Адже інколи одна лише спроба по-новому глянути на проблему стає тим поштовхом, який змушує кардинально змінити усю систему, побачити альтернативні можливості організації руху. Самі ж велосипедисти ніколи не ставили перед собою мету за будь-яку ціну втиснути своїх двоколісних друзів на вулиці міста. Йдеться, радше, про спробу вибудувати навколо велосипеда нову філософію вуличного руху.

Юрій ЧОРНЕЙ, "ДОБА"



ОТАКОЇ


БУКОВИНЦІ ВИПУСТИЛИ БРОНЗУ...


Звітний матч, враховуючи його важливість для "Буковини" і відсутність турнірного значення для "Вереса", мав би стати звичайним "побиттям" аутсайдерів.
На стадіоні оголосили про те, що конкурент чернівчан у боротьбі за "бронзу" "Поділля" повело в рахунку в Тернополі і, здавалося, що найбільше хвилювань місцевим вболівальникам завдасть саме тернопільський двобій.

ДИСТАНЦІЯ


ЧЕРНІВЦІ "ДОЗОРЯТЬСЯ"



14 червня пройшов четвертий етап квест-гри "Лайт Дозор" у Чернівцях. За належної організації, що засвідчили усі команди, учасники, незважаючи на зайняті місця, в один голос заявили про дуже цікаві завдання, і просто-таки чудово підібрані під них місця-розгадки.
Цього разу на старт змагань вийшли 18 команд, і всі дістались до фінішу.

ПОДРОБИЦІ


"УНІВЕРСИТЕТ" ЙДЕ БЕЗ ПОРАЗОК



Зіграно черговий тур чемпіонату Чернівців з футболу. Несподіванок не сталось, і фаворити прогнозовано перемогли у своїх зустрічах. Так, команда "ЧТЕІ-Лужани" переграли команду "Моторцентр" – 4:2. Хоча по ходу гри й поступалися у два м'ячі. "Дрім-Тім-Еталон" з розгромним рахунком 5:1 здобув перемогу над ДЮСШ №4 з м. Чернівці.

ДОБА І МИ


НА КОРОЛІВСЬКІ ВОДОСПАДИ У ГІЛЬЧЕ ПРИЇЗДЯТЬ ЛЮДИ, ЩОБ НАБРАТИСЬ ЗЕМНОЇ І КОСМІЧНОЇ ЕНЕРГІЇ



Ви пробували коли-небудь цукор, зварений... з кленового соку? Переконана, що більшість про таке навіть не чула. Тим часом невеличка цукроварня, де за спеціальною технологією варили так званий кленовий цукор, понад 150 років тому успішно працювала неподалік Банилів-Підгірного на Сторожинеччині. Там, на межі двох сіл – Гільче і Кошуя, біля відомих Королівських водоспадів, гуцули виготовляли на заводі незвичайну солодку продукцію, яку відправляли до Австрії.

ГОЛОВНА STREET


КУЙБІДА ПРИЇХАВ ДО ЧЕРНІВЦІВ ПІДКЛАСТИ ПЛЕЧЕ СИЛЬНОМУ ФЕДОРУКУ



Загалом Чернівцями, що восени цього року готуються зустріти свій 600-літній ювілей, міністр регіонального розвитку та будівництва України Василь Куйбіда, який з 11 червня призначений головою оргкомітету з питань підготовки до його проведення, залишився задоволений.

© 1998-2014. Усі права застережено. Інформація є інтелектуальною власністю редакції газети "Доба". Передрук чи будь-яке інше поширення інформації — лише з посиланням на першоджерело.